همشهری آنلاین: شبکه المنار لبنان درباره تصمیم اخیر مقامات امارات، قطر و بحرین مبنی بر درخواست خروج اتباع خود از 'لبنان' و منع سفر به این کشور دست به افشاگری زد وگفت:این تصمیم به دنبال بازداشت بازرگان قطری به اتهام همکاری با شبکه های تروریستی در لبنان اتخاذ شده است.

به گزارش ایرنا از بیروت، با ادامه درگیریها در شمال لبنان و احتمال سرایت آن به سایر نقاط این کشور، وزارت خارجه قطر و امارات امروز از اتباع خود خواستند تا اطلاع ثانوی از سفر به لبنان خودداری کنند و شهروندانی از این کشورها که در لبنان به سر می برند نیز فورا خاک این کشور را ترک کنند.

شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب الله از پشت پرده این تصمیم گیری مشترک کشورهای مذکور خبر داد و گفت : این تصمیم برای فشار بر لبنان اتخاذ شده است زیرا به دنبال دستگیری 'شادی مولوی' یکی از سران جریان های سلفی در طرابلس و شروع درگیریها در این شهر، یک بازرگان قطری از طایفه ال عطیه از سوی نیروهای امنیتی لبنان دستگیر شد.

شبکه المنار به نقل از منابع خبری افزود: این بازرگان قطری که از سوی منابع قضایی، ممنوع الخروج شده بود، بامداد یکشنبه خاک لبنان را ترک کرد.

از سوی دیگر عدنان منصور وزیر خارجه لبنان شنبه شب در قطر مورد استقبال شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر این کشور قرار گرفت و با اشاره به تصمیم این کشور در منع سفر شهروندان خود به لبنان گفت: ما امیدواریم قطر درتصمیم خود بازنگری کند.

منصور دراین دیدار با اشاره به تصمیم قطر در منع سفر شهروندان خود به لبنان گفت: شرایط لبنان اینک چنان است که اتخاذ چنین تصمیمی از سوی قطر را نمی طلبد.

جریان های سلفی به منظور تسلط بر شمال لبنان به ویژه شهر طرابلس که به پایتخت شمال این کشور شهرت یافته است طی روزهای اخیر درگیری های شدیدی در این منطقه ایجاد کردند.

بهانه ابتدایی این درگیری ها بازداشت شخصی به نام 'شادی مولوی' از سوی نیروهای امنیتی لبنان بود.

وزیر کشورلبنان اقدام بحرین،قطر و امارات درقبال کشورش راکم ارزش خواند

مروان شربل وزیر کشور لبنان با کم ارزش خواندن تصمیم برخی کشورهای عربی منطقه در مورد ممنوعیت سفر شهروندان خود به لبنان گفت اوضاع عمومی در کشورمان خوب است و نمی دانم اتخاد چنین تصمیمی برپایه چه اطلاعاتی بوده است.

به گزارش ایرنا از بیروت، این مقام لبنانی روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه لبنانی 'النهار'با اشاره به اوضاع جاری در طرابلس (شمال لبنان) تأکید کرد اوضاع امنیتی رو به بهبود است و آنچه درطرابلس گذشت زنگ خطر را برای لبنان به صدا درنیاورد چراکه همه گروههای لبنانی هوشیار هستند.

شربل همچنین در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه ای 'الشرق الاوسط' با اشاره به اوضاع امنیتی لبنان گفت: اوضاع امنیتی در لبنان از ثبات برخوردار است وهیچ جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وزیرکشور در این مصاحبه از هر یک از کشورهای بحرین، امارات متحده عربی و قطر خواست در تصمیم خود تأمل و بازنگری کنند.

شربل ضمن دعوت از تمام گروههای لبنانی به گفت وگو تأکید کرد: گفت وگو تنها گزینه، برای حل معضلات لبنان قبل از سرایت آنها به دیگر مناطق این کشور است.

از سوی دیگر به دنبال تصمیم برخی از کشورهای جنوبی خلیج فارس درمنع سفر شهروندان خود به لبنان 'نجیب میقاتی' نخست وزیر با اظهار تعجب از چنین اقدامی، طی مذاکرات تلفنی با مقامات کشورهای شورای همکاری علت اتخاذ چنین تصمیمی را جویا شد.

میقاتی در مذاکرات تلفنی با برخی از مسئولان کشورهای قطر، بحرین و امارات متحده عربی، اقدام این کشورها در منع سفر شهروندان خود به لبنان را بدون علت و توجیه خواند و گفت: اوضاع امنیتی در لبنان بسیار خوب است و حوادث در طرابلس به پایان رسیده است.

وی ضمن تأکید بر استقبال از ورود همه مسافران به لبنان به ویژه مسافران عرب، از عدنان منصور وزیر خارجه لبنان که در کشور قطر به سر می برد، خواست، علل اتخاذ چنین تصمیمی را از مسئولان قطری جویا شود.

کد خبر 171277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز